fredag 1. april 2011

Kanelboller. NAM!


 Kanelboller er favoritten til sambo, og det er jo NAM, så det ble fredagskosen i dag. Deigen er av de samme ingrediensene som til vanlige boller, men med bare litt annet fyll. ;) Hva er vel en bedre fredag enn med hjemmelaget pizza til middag, kanelboller, strikketøyet og norske talenter på kvelden. Koser meg nå! :)

 Kanelboller: 
1 kg hvetemel
1/2 l melk
200 g sukker
150 g smeltet smør
1/2 ts salt
2 ts kardemomme
1 pk gjær (jeg bruker tørrgjær)
smør til fyll
kanel
sukker

-Bland alt det tørre
-Smelt smør og bland i melken (ca 40 grader)
-Rør dette inni den tørre blandingen (+ evt rosiner)
-Sett deigen et lunt sted med folie over og hev til dobbel størrelse (1-2 timer)
-Kjevle deigen til en flat firkant (del gjerne deigen i to, så det ikke blir så mye å kjevle)
-Smør på smør og strø over kanel og sukker på hele firkanten, bortsett fra et par cm ytterst. (for at ikke bolla skal skli helt fra hverandre når den steker)
-Rull sammen firkanten fra den kanten med fyll mot den kanten uten fyll
-Skjer pølsa i skiver, legg de på et bakebrett og klem bollene litt flate
-Etterhev på plata med plastfolie over
-Pensle bollene med egg/melk og strø på perlesukker
-Stek 12-15 min ved 220 grader

Ha en fin fredag, og kos dere med kanelboller!!

2 kommentarer:

  1. Ååååå, nam nam. Bakte kanelboller i dag, jeg også! Mine blir ikke så fine, men veldig gode :)Klem.

    SvarSlett
  2. Disse inspirerte meg, så jeg tok likegjerne og baka litt selv også. Riktignok etter oppskrifta på gjærpakken siden jeg stoler så veldig på Idun *ler*

    Veldig koselig blogg du har, har nettopp lagt meg som følger :)

    Hadde vært trivelig om du kunne sende meg adressa di på Emilie.bjoernaa@hotmail.com så skal du få premien din! Ja, du vant forresten i min giveaway :P

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...