torsdag 3. mars 2011

Telysholdere og boller :)

Til middag i dag lagde jeg pizzasnurrer (oppskriften kommer nok senere en gang), og da jeg holdt tomatpurré glasset i hånden tenkte jeg at "dette kan bli en fin telysholder". Jeg har sett så mange som har lagd slike, og syns de blir så fine. Da middagen var fortært og bollene stod i ovnen fant jeg fram litt garn rester, og vips hadde jeg en telysholder. Så enkelt! Dette er jo en genial gave. Feks 3 stk telysholdere i ulike farger.. Gave til ca 20 kr!

Garn: PT3
Pinne: 5,5 mm
Oppskrift: Legg opp 12 m, strikk 24 riller, fell av og sy sammen endene og tre det på tomatpurréglasset. Voilà! ;)

Boller er vel ikke noe særlig hokuspokus, men dette er den oppskriften jeg bruker og er veldig fornøyd med. Rosinboller er virkelig noe av det beste jeg vet!!

Boller:
1 kg hvetemel
1/2 l melk
200 g sukker
150 g smeltet smør
1/2 ts salt
2 ts kardemomme
1 pk gjær (jeg bruker tørrgjær)
(rosiner)

-Bland alt det tørre
-Smelt smør og bland i melken (ca 40 grader)
-Rør dette inni den tørre blandingen (+ evt rosiner)
-Sett deigen et lunt sted med folie over og hev til dobbel størrelse (1-2 timer)
-Trill passe stpre boller
-Etterhev på plata med plastfolie over
-Pensle bollene med egg/melk
-Stek 12-15 min ved 220 grader


Lykke til med både telysholdere og boller! ;)

5 kommentarer:

  1. Genialt!! Kjempefin telysholder. Denne skal jeg stjele! :D

    SvarSlett
  2. Den ideen skal jeg jammen stjele! God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Kanonfin telysholder! Takk for inspirasjon! Tror jeg må prøve selv :-D

    SvarSlett
  4. Digger telysholdererne! Kjempefin blogg du har. Du er så kreativ og flink! Legger meg til som følger hos deg, også. Og tusen takk for kommentar og for at du vil følge med på meg. :D

    SvarSlett
  5. Telys-holderene var jo super fine! Strålende idé å bruke restegarnet til!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...